1842 Flekkefjord får bystatus
”Lov givet på Stockholms Slot den 11te April 1842: Lov om
Ophævelse af Ladestederne Mandals, Farsunds
og Flekkefjords aarlige Bidrag til Christiansands
Commune”. “Odelstinget behandlet departementets
innstilling 5. juli 1842. Ludv. Kr. Daae foreslo
saken henlagt, men forslaget ble forkastet mot 39
stemmer. Den 6. juli vedtok Odelstinget enstemmig
forslaget til Lov om Kjøpstadsrettigheder for
Ladestedet Flekkefjord, og den 19. juli vedtok Lagtinget
loven. Kongen sanksjonerte loven 8. august
1842. Flekkefjord var blitt by.”
“Dalens saaler- Intet er bedre”
Dalens Garveri blir startet. Anders Beer var en foregangsmann
og gründer, og kan bl.a tilskrives opphavet
til et årelangt garverieventyr. Dalens stjernelær
var en velkjent merkevare.
1860 Andersens Mekaniske Verksted
Historien
startet ved at Gabriel T. Andersen etablerte
seg som smed i byen for å gi tjenester til byens
garverier. I dag produseres utstyr til tunnel, gruve
og offshoreindustrien som eksporteres over hele
verden.
1871 Flekkefjord Sangforening blir stiftet
Foreningens første navn var Flekkefjord Arbeidersamfunds
Sangforening. Plicae vocalis er det
latinske ordet for stemmebånd. Disse er farget
med rødt.
1874 Flekkefjord samlag for brennevinsutsalg
Samlaget fungerte som monopol for de edle
dråper. Det hadde som mål å arbeide for “Ædruelighedens,
Oplysningens og Moralens Fremme”
Etanoldråpene kan fort bli for mange, og da må de
ut igjen.
1876 Oppbyggelseshuset i Flekkefjord
“Da der her paa stedet ere Mange, der med os
have følt Trang til, udenfor de til den offentlige
Gudstjeneste bestemte Tider, at samles med hverandre
til gjensidig Opbyggelse i vor allerhelligste
Tro.....” Flekkefjord første bedehus stod ferdig
allerede i 1876.
1877 “Et blad nærmest for Lister Fogderi”
Første eksemplar av Avisen Agder så dagens lys
onsdag 25. april dette året. Flekkefjords aller første
avis het imidlertid Agdesidens Budstikke. Den
kom ut to ganger i uka i året 1851, og ble deretter
nedlagt.
1877 Flekkefjord Totalafholdsforening af Det
Norske Totalafholdsselskab
Foreningen ble stiftet
av P. Øgård. Den gang bestod medlemsskaren
for det meste av religiøse, eldre mennesker.
1878 Den store bybrannen
Nesten alle bygninger
i hele det store kvartalet mellom Brogata, Kirkegata,
Anders Beersgate og Øvre Park strøk med,
totalt 14 hus. Det sies at brannen ble sent oppdaget
fordi vekterne lå og sov i gangen i R. Larsens
hus, istedenfor å patruljere.
1888 Elias Tønnesen blir født
Faren var fra Gyland,
og mora fra Kvinesdal. Han ble kjent i hele Norge
som stortyv, skapsprenger og rømningsekspert.
Han skal etter sigende ha hatt et ønske om å bli
like berømt som Gjest Baardsen og Ole Høyland.
1894 Flekkefjords første fonografforestilling blir
avholdt i foreningslokalet
Kun fem år senere,
i 1899, blir byens første kinomatografforestilling
vist i Festiviteten. ”Den fremstiller Billeder aldeles
levende og naturtro.”
1894 Flekkefjord og Omegns Telefonselskab
blir startet
De drivende krefter bak tiltaket var
Ingvald Hansen, O.C. Axelsen og T. Knutsen. Disse
personene dannet også selskapets første styre.
”Idag har Uldvarefabrikken paa Loge for første
Gang talt med Kontoret i Byen.”
1898 O.C. Axelsens Tønnefabrikk etableres
Det sies at denne fabrikken på et tidspunkt skal ha
vært verdens største produsent av tretønner.
Den siste leveransen på 5100 tønner fra Drangeid
ble eksportert til Island i 1987.
1899 Trellebakken folkeskole, realskole og gymnas
bygges”
1899 Trellebakken folkeskole, realskole og gymnas
bygges Skolen, som også ble kalt “Flekkefjords
Akropolis”, ble tegnet av den kjente arkitekten
Henry Bertram Bucher. I motivet ses et utdrag
av min fars karakterbok fra skoleåret 1952, med
Ragnhild Kvålen som klassestyrer.
1901 Flekkefjord Musikkorps stiftes
Da korpset
ble startet hadde det et medlemstall på 14-18
mann. Dets opphav kan spores fra “Flekkefjord
Horn-sextet” (1874-1891) og korpset “Fram” (1891-
1901).
1901 “Tændtes for første gang Flekkefjords Kommunale
Elektrisitetsværk buelamper i byens gader”
Motivet viser vassdrag og nedslagsfelt på vei mot
kraftverket Sagfossen i Fedafjorden. Glødepæra
er Thomas A. Edisons patentno. 223,898 fra 1880.
1904 ”Lopper og lus, rotter og mus- i hver manns
hus!”
Byens kloakk legges i rør. De stinkende
bestanddelene: Ammoniakk (NH3), metan (CH4)
og hydrogensulfid (H2S), rant nå ut i fjorden via
lukkede rør.
1904 Flekkefjordbanen åpnes
Jernbaneskiltet
som vises i motivet, ble benyttet der tog skal gi
signal: “Tog kommer”. Den opprinnelige strekningen
gikk den gang fra Flekkefjord til Egersund, og
videre med Jæderbanen til Stavanger. De 17 km
jernbanespor fra Sira til Flekkefjord ble etter 1944
en sidelinje. Denne ble nedlagt i 1991.
1909 Silda vender tilbake
“Sildegarnene kan
staa saa tæt i fjorden at dampskibene maa smyge
sig mellem dem”. Stor var gleden over et nytt
sildeeventyr etter at silden forsvant i 1837.
1913 Jacob Sand kjøper byens første bil
Buicken ble innkjøpt fra kjøpmann Klev fra Mandal.
Året før dukket den aller første bilen opp i Flekkefjord.
Dette var en fransk modell, og denne ble
ført av Olav Iglebæk fra Kristiansand.
1913 “For fred og brorskap mellom folkene” - Nobels Fredspris
Ved siden av å være politiker
og skipsreder, gjorde Bernhard Hanssen en betydelig
innsats for fredsarbeid. I 1894 startet han Det
Norske Fredsblad. Fra 1913 og fram til sin død i 1939
satt Hanssen som medlem i Den norske Nobelkomite.
1915 Skomvær av Flekkefjord (i årene 1915-1917)
“Det hadde seg slik at O.C. Axelsen skulle ha hjem
en ladning Quebracho fra La Plata. Han fikk rede
på at skipet var til salgs for akkurat det samme
beløp som frakten ville komme på...” Skomvær er
det største seilskipet som har blitt bygget i Norge.
1924 Flekkefjord Kommune mottar en testamentarisk
gave fra frøken Anna Wahl
Hun drev Wahls
hotell i Elvegaten, men var også kjent for sitt store
hjerte for mennesker i nød, og viet mye tid til misjonsarbeid
og fattigpleie. Testamentet ble grunnlaget
for etableringen av Flekkefjord Bymuseum.
1930 Byens fartsgrense
”Forslaget fra fra politimesteren
var overensstemmende med forslaget
fra den bilsakkyndige. Flekkefjord bystyre vedtok
at maksimalhastigheten i byens gater skulle være
15 km i timen.” Det var fredelige tider!
1936 Herman Olsen starter byens første kiropraktorklinikk
Bare tre år tidligere begynte han å
studere kiropraktikk ved Palmer School of Chiropractic
i Davenport, Iowa. Olsen var en framsynt
mann og benyttet eget røntgenapparat i sin praksis.
Dette var ett av byens første røntgenapparater.
1940 Hellesenderen
Andreas Lone var telegrafisten
som sendte de viktige morsesignaler om tysk aktivitet
over til England, fra senderen hos Gunvald
Tomstad på Helle. Senderen var en del
av etterretningsnettet “Cheese”.
1944 Flyangrepet på Achilles og Palermo
19 engelske Mosquitofly kom inn fjorden og bombet
de to tyske lasteskipene ved Tollbodbrygga.
Achilles var lastet med minst 100 tonn ammunisjon,
men heltemodig innsats av mannskapet gjorde at
de rakk å åpne bunnventilene ombord. Den store
Christiansandsboden brant ned til grunnen, og
hendelsen kunne blitt en katastrofe for byen.
1955 Sykehuset på Askeknuten åpnes
Sykehuset
er vi glade i og stolte av. Måtte vi beholde det
trygge lokalsykehuset i all framtid! Motivet viser
planløsningen slik sykehuset framstod i 1955.
1961 Flekkefjord Sparebank flytter inn i nye lokaler
Mange var triste da det staselige bankbygget fra
1877 ble revet, men slik nybygget framstod originalt
i 1961, hadde også denne bygningen klassiske
arkitektoniske kvaliteter etter datidens stilart.
I 1963 setter elektriker Olav Kvelland for egen
regning opp en omformerantenne på Storeheia
To år senere blir Flekkefjord TV Forening startet
etter initiativ av Johs. Pettersen. Foreningen arbeidet
aktivt for å forbedre seerforholdene i byen.
1965 Grønnes som industritomt eller badeplass?
Med Lillemor Furuseth i front startet arbeiderkvinneforeningen
underskriftkampanje for å redde Grønnes
badeplass etter at formannskapet hadde gått
inn for å selge området til Flekkefjord Slipp og
Mekaniske Verksted. De lyktes med kampanjen,
og verftet etablerte seg i stedet på Angholmen.
1968 Per Senior, bygg nr. 001, Simek
Ett år etter
at verftet ble startet av Sigbjørn Iversen, ble fiskebåten
Per Senior levert. Den gang holdt verftet
til på Eschebrygga. Virksomheten ble flyttet til
Svege i 1971.
I begynnelsen av 1970 åra startet gjennombruddet
for fiskeoppdrett i Norge
Mange i vårt distrikt
syslet tidlig med planer, og Flekkefjord Sparebank
var framsynt og modig til å støtte satsingene. I
1983 ble brødrene Arnfred, Thor og Bjarne Hansen,
og Arild Hansen fra Rasvåg de første i distriktet
som fikk konsesjon for oppdrett av fisk.
1970 Stasjonsbygningen blir revet
Til tross for
store protester nyttet det ikke å stoppe rivingen
av denne vakre bygningen. Den ble i sin tid tegnet
av de kjente arkitektene Paul Armin Due og hans
far, Paul Due.
1972 Dalens Garveri blir nedlagt
Hele produksjonen
ble deretter flyttet til Aarenes Garveri.
Det var ingen lett oppgave å fortsette produksjonen,
da garveriet produserte råvarer til en allerede
utdøende industri; de norske skofabrikkene.
1979 Olaf Søyland og Einar Rasmussen blir
verdensmestere
i K-2 på den olympiske distansen
1000 meter. Fremdeles avler Flekkefjord
kajakklubb padlere i verdensklasse. Eirik Verås
Larsen har vunnet en imponerende rekke gullmedaljer
i Europamesterskap, verdensmesterskap
og i De Olympiske Leker i 2004 og 2012.
1980 Flekkefjord tollsted blir lagt ned
Tollstedet
ble startet i 1698. Fisk var en stor eksportvare,
men også skinn ble eksportert fra byen. Inn kom
det i tillegg til matnyttige varer, luksuriøse artikler
som lakris og fransk brennevin.
1982 Dette året ble Helsehuset tatt i bruk
For å gi plass til Helsehuset ble fiskehandler
Bakkens gamle sjøbu revet. I gamle dager
fleipet folk med ordspillet om Bakkens geskjeft.
1982 “Det var en vinterdag, det var kaldt, det var
grått, eg sto i utkanten av den triste byen...”
Et lite utdrag fra begynnelsen av låta ”Vinterdag”
av Mr. Jones som spilte på tidenes første Fjellparkfestival.
Inngangsbilletten kostet kr 20,-. Det skal
huskes hvor slitsomt det var å bære utstyr til og
fra, for den gang var det ikke bilvei fram.
1983 Flekkefjords første automatiske mobiltelefon
ble ervervet av daværende stadslege Tor Nilsen.
Ved tidligere mobiltelefoni måtte en ringe en
sentral og bli videreført. Mobilsignalene ble som i
dag, formidlet via senderen på Storestø.
1984 Kjellesvigbua blir ulovlig revet om natten
Dermed var den siste av de store, staselige langbuene
borte. Mye av byens identitet lå forankret
i disse bygningene, men branner og ”byfornying”
ble mange buers skjebne. Kunne Flekkefjord ha
stått på Unescos verdensarvliste dersom sjøbuene
i årene etter krigen ble tatt vare på?
1985 Lindetrærne i Brogata sages ned
Den vakre lindealleen måtte vike til fordel for
biler og fotgjengere. Kunne fortauet ha ligget på
innsiden av trærne? Lindetrær lever tilsynelatende
farlig i byen. I 1970 ble Eschelinden saget ned, og i
2010 ble linden på kirkeplassen fjernet. Trist!
1992 Dracoeventyret tar slutt
I 1966 kjøpte
Vibeke og Kåre Drangsholt den gamle ullvarefabrikken
på Loga, der det ble startet produksjon
av plastbåter. I en periode var dette byens største
arbeidsplass, og herfra ble det eksportert hundrevis
av båter. Fremdeles er Dracobåtene et vanlig
og kjært syn på fjorden.
1993 Flekkefjord nærradio, 106,1 mHz, legges
ned etter åtte års drift
Initiativet til å starte opp
en nærradio ble tatt av avisen Agder, med Annelise
Kleven som redaktør. Annelise er en bypatriot
av de sjeldne! Hun har aldri vært redd for å stå
fram med sine meninger når det gjelder byens ve
og vel, og er i nyere tid en av de sterkeste stemmene
for å fremme estetikk og godt bymiljø.
Hun har vært en pådriver for bevaring av byens
gamle bebyggelse og viktige plasser. En av hennes
kampsaker var underskriftskampanjene i 1998 og
2003 mot bebyggelse og salg av Tollbodplassen.
”Plassen må være åpen og ubebygd!” Skal vi driste
oss til å kalle Annelise for Tollbodbryggas mor?
1995 Flekkefjords første borgerlige konfirmasjon
Human-Etisk Forbund, Flekkefjord og Omegn
Lokallag var det første navnet til humanetikerne
da de etablerte seg i Flekkefjord. Lokallaget ble
etablert for å kunne holde borgerlige konfirmasjoner
lokalt, noe de har gjort siden.
1995 Doffen på Lundsen blir lagt ned
En institusjon
i hjertet av byen fra 1890-tallet ble historie. Doffen
var klengenavnet på sønnen til Thorkild Sunde, som
i sin tid startet kiosken. Fra 1970-åra ble kiosken
drevet videre av niesen Dagmor Sunde Knudsen og
hennes mann Sivert Knudsen til de ikke orket mer.
2002 Parkeringshuset under Vollen og Øvre park
åpner
Flekkefjord Parkeringsselskap ble stiftet
i 1999. Anlegget er en elegant løsning som kan
huse ca. 200 biler, og er med på å få bilene vekk
fra bybildet.
2005 Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen dør
Flekkefjord mister en stor kunstner og fargeklatt
helt utenom det vanlige. Hans hus Gloarbu på
Hidra og alle hans arbeider blir testamentert til
Flekkefjord kommune. Måtte alle hans kunstverk
snart få et verdig visningssted...
2006 Byens første rulletrapper!
Vidunderene ruller som kjent uavlatelig i begge
retninger inne på Amfi Flekkefjord. Disse ble
sammen med 2 etg. offisielt åpnet 2. november.
2012 urmaker Olav Stordrange stenger butikken
i ”Nåløyet” på Lundsen for godt
I en alder av 91
år avsluttet byens siste urmaker sitt lange arbeidsliv
den 31.12.2012. I 2006 ble han tildelt Kongens
fortjenestemedalje for lang og tro tjeneste.
2015 Siste seilas inn i Grisefjorden
Sommeren
dette året ble bybroa åpnet for aller siste gang
da MS Høvding seilte inn i Grisefjorden. Ny bro
med fast dekke bygges, og et særtrekk ved byens
identitet og fjordkultur går kanskje tapt.
2017 Thor Ingolf Tobiassen er i en alder av 80 år
Flekkefjords aller siste yrkesaktive trebåtbygger
Båtbyggeriet på Andabeløy ble startet av hans
bestefar på slutten av 1800-tallet. I 1920-årene ble
virksomheten utvidet av Thor Ingolfs far og onkel
til det båtbyggeriet framstår som i dag. Kunnskapen
i vår lokale og stolte trebåtbyggertradisjon er
nå i ferd med å forsvinne for godt.
2017 - Tollbodbrygga før og nå
Motivet viser
dagens nye brygge og arealutvidelse ut mot fjorden
satt sammen med et gammelt bykart fra rundt
1900. Anders Beers hus, Tollboden og Christiansandsboden
er lette å kjenne igjen. En ser også
hvor bryggekanten foran Tollboden en gang gikk.
Jeg har dristet meg til å skravere hele arealutvidelsen
mot sør i grønt. Er dette en realistisk framtidsvisjon,
eller bare en ønskedrøm?